Top

Τι κοινό έχουν τα κουτάλια, τα μικρά τραπέζια και τα υγιεινά τρόφιμα;

Τι κοινό έχουν τα κουτάλια, τα μικρά τραπέζια και τα υγιεινά τρόφιμα;

Τι κοινό έχουν τα κουτάλια, τα μικρά τραπέζια και τα υγιεινά τρόφιμα;

Από ό,τι φαίνεται το φαγητό και η λογική είναι δύο έννοιες που πολύ συχνά δεν πάνε μαζί. Έχει αποδειχθεί, ξανά και ξανά, ότι τα εξωτερικά ερεθίσματα, η συνήθεια και οι παρορμήσεις μας επηρεάζουν τις διατροφικές επιλογές μας, την πείνα και την όρεξή μας, την αίσθηση της γεύσης ακόμη και την ευτυχία μας.

Πρόσφατες μελέτες των Ολλανδών ερευνητών Ittersum και Wansink (The Behavioral Science of Eating, Ιανουάριος 2016), που ασχολούνται με την επιστήμη της διατροφικής συμπεριφοράς, παρουσιάζουν μερικά πολύ ενδιαφέροντα αλλά και αντιφατικά ευρήματα που προκαλούν έκπληξη:

  1. Κάνοντας το μικρό μεγαλύτερο

Πώς το μέγεθος του τραπεζιού όπου τρώμε μπορεί να επηρεάσει τη διατροφική μας συμπεριφορά; Ένα μεγαλύτερο τραπέζι φαγητού δίνει περισσότερη άνεση στους αγκώνες μας και καθιστά πιο «πολιτισμένο» το γεύμα. Αλλά, όπως φαίνεται, ένα μικρότερο τραπέζι, εκτός από το ότι προσφέρει μεγαλύτερη οικειότητα και εγγύτητα, μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερη κατανάλωση τροφής. Οι ερευνητές έκοψαν δύο πίτσες ίδιου μεγέθους σε 8 ή 16 κομμάτια, και στη συνέχεια τις τοποθέτησαν σε μικρά τραπέζια – λίγο μεγαλύτερα από το μέγεθος της πίτσας – ή σε σαφώς μεγαλύτερα τραπέζια. Κατόπιν, οι φοιτητές, που συμμετείχαν στη μελέτη, κλήθηκαν να φάνε όσα κομμάτια ήθελαν. Αυτοί που έτρωγαν στα μικρά τραπέζια θεώρησαν ότι τα μικρά κομμάτια πίτσας (1/16) ήταν όντως τα μισά συγκριτικά με εκείνα που ήταν το 1/8. Είχαν, λοιπόν, τη σωστή θεώρηση του μεγέθους και έτρωγαν το διπλάσιο όταν τα κομμάτια ήταν μικρά. Αντίθετα, οι φοιτητές που έτρωγαν στα μεγαλύτερα τραπέζια είχαν την αίσθηση ότι τα μικρά κομμάτια (1/16) ήταν τα ίδια με τα μεγαλύτερα (1/8), και έτρωγαν περίπου τον ίδιο αριθμό μικρών ή μεγάλων κομματιών. Έτσι, ουσιαστικά, όσοι έτρωγαν τα μικρά κομμάτια, περιόριζαν σχεδόν στο μισό τη θερμιδική τους πρόσληψη.

  1. Πιρούνι ή κουτάλι;

Μήπως η επιλογή του χρησιμοποιούμενου σερβίτσιου επηρεάζει το πόσο τρώμε; Αν είναι σούπα, προφανώς και παίζει ρόλο, αλλά μια νέα μελέτη των προαναφερθέντων ερευνητών υποδηλώνει ότι, ασυναίσθητα, επηρεαζόμαστε από την επιλογή «εργαλείου» κατανάλωσης του φαγητού ακόμα και όταν ένα τρόφιμο μπορεί να καταναλωθεί είτε με πιρούνι είτε με κουτάλι. Τα αποτελέσματα των σχετικών πειραμάτων δείχνουν ότι το κουτάλι κάνει τους ανθρώπους να σκέφτονται ότι το φαγητό είναι φτωχότερο σε θερμίδες, με αποτέλεσμα να θέλουν να τρώνε περισσότερο από αυτό. Η συγκεκριμένη, λοιπόν, έρευνα συστήνει τη χρήση πιρουνιών σε σχέση με τα κουτάλια.

  1. Υπάρχει κάποιο μειονέκτημα στα υγιεινά τρόφιμα;

Οι ερευνητές μελέτησαν, επίσης, τη σχέση μεταξύ της αντίληψης των ανθρώπων για το πόσο υγιεινό είναι ένα τρόφιμο και παράλληλα πόσο «χορταστικό» είναι. Διαπίστωσαν ότι, όχι μόνο οι άνθρωποι πιστεύουν ότι τα υγιεινά τρόφιμα προκαλούν μικρότερο κορεσμό, αλλά και ότι τα παραγγέλνουν σε μεγαλύτερες ποσότητες και καταλήγουν να τρώνε περισσότερο. Ως γνωστόν, η υπερβολική ποσότητα ακόμα και υγιεινών τροφίμων οδηγεί σε αύξηση του σωματικού βάρους, η οποία σίγουρα δεν είναι υγιής.

Επειδή τόσες πολλές ετικέτες τροφίμων αναγράφουν ισχυρισμούς υγείας ή υποδηλώνουν ότι τα συγκεκριμένα τρόφιμα προωθούν την υγεία, το γεγονός αυτό μπορεί να ωθεί όλους μας να τα τρώμε σε μεγαλύτερη από την απαραίτητη ποσότητα.

 

Τι πρέπει να κάνουμε για όλα αυτά τα ασυναίσθητα μηνύματα που μας ωθούν να τρώμε περισσότερο; Σίγουρα, η λύση δεν είναι να εγκαταλείψουμε τα κουτάλια ή να ζητάμε το μεγαλύτερο τραπέζι σε ένα εστιατόριο. Όπως και στα μαγικά κόλπα, όταν μαθαίνουμε πώς γίνονται, η ψευδαίσθηση σταματάει. Γνωρίζοντας ότι αυτά είναι παιχνίδια του μυαλού μας – και σε ορισμένες περιπτώσεις της βιομηχανίας τροφίμων – ίσως είναι αρκετό για να προφυλαχθούμε.

Μοιραστείτε