Top

Γιατί τόσος θόρυβος για την Κινόα;

Γιατί τόσος θόρυβος για την Κινόα;

Γιατί τόσος θόρυβος για την Κινόα;

Μπορεί ακόμα να μη μας λέει πολλά, ωστόσο η αξία της θεωρείται πολύτιμη και αναγνωρισμένη παγκοσμίως. Ο λόγος για την κινόα, που χάρη στο υψηλό επίπεδο θρέψης που παρέχει, έχει καταξιωθεί ως τρόφιμο με μεγάλο όφελος για την υγεία.

Η κινόα είναι ένας θάμνος που καλλιεργείται για τους φαγώσιμους σπόρους του. Η επιστημονική ονομασία είναι Chenopodiumquinoa και ανήκει στα ψευδοδημητριακά. Έχει στενή συγγένεια με είδη όπως τα παντζάρια και το σπάνακι

Ιστορικά στοιχεία

Προέρχεται από τη Νότια Αμερική και είχε μεγάλη διατροφική σημασία για τους προ-Κολόμβιους πολιτισμούς των Άνδεων. Ήταν η δεύτερη κύρια τροφή μετά την πατάτα και ακολουθούνταν από το καλαμπόκι. Σήμερα χαίρει υψηλής εκτίμησης για τη διατροφική του αξία και τα Ηνωμένα Έθνη το έχουν κατατάξει ως υπερτροφή. Μάλιστα, ο Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών (FAO) χαρακτήρισε επίσημα το έτος 2013 ως «Διεθνές Έτος της Κινόα», η οποία έχει πλέον αναγνωριστεί από τον FAO ως τρόφιμο με «υψηλή θρεπτική αξία», «εντυπωσιακή βιοποικιλότητα», και με σημαντικό ρόλο για την επίτευξη της ασφάλειας των τροφίμων παγκοσμίως.

Πώς μας ωφελεί

Πρωτεΐνες: H περιεκτικότητά της σε πρωτεΐνες είναι πολύ υψηλή (14%), αλλά το σημαντικότερο είναι ότι η κινόα δείχνει ότι αποτελεί πηγή πλήρους πρωτεΐνης, σε αντίθεση με την πλειοψηφία των φυτικών τροφών. Σε αντίθεση με το ρύζι ή το σιτάρι, τα οποία έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε λυσίνη (κυρίως) και ισολευκίνη, η κινόα περιέχει ισορροπημένη περιεκτικότητα σε απαραίτητα αμινοξέα για τους ανθρώπους, κάνοντας την ασυνήθιστα πλήρες είδος διατροφής.

Άλλα θρεπτικά συστατικά: Επιπλέον, είναι μια καλή πηγή διαιτητικών ινών και φωσφόρου και έχει υψηλή περιεκτικότητα σε μαγνήσιο και σίδηρο. Η κινόα είναι επίσης καλή πηγή ασβεστίου, και ως εκ τούτου είναι χρήσιμη για χορτοφάγους και για όσους έχουν δυσανεξία στη λακτόζη. Η κινόα, επίσης, αποτελεί τροφή ελεύθερη-γλουτένης και δε δημιουργεί προβλήματα στην πέψη.

Αντιοξειδωτική δράση: Οι μελέτες έχουν πρόσφατα δείξει ότι η κινόα έχει υψηλή περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικές φυτοθρεπτικές ουσίες, κυρίως σε δύο φλαβονοειδή, την κουερσετίνη και την καμπεφερόλη. Πράγματι, η συγκέντρωση αυτών των δύο φλαβονοειδών στην κινόα είναι μεγαλύτερη από τη συγκέντρωσή τους σε φρούτα πλούσια σε φλαβονοειδή, όπως διάφορα είδη μούρων.

Αντιφλεγμονώδης δράση: Σύμφωνα με πρόσφατα δεδομένα, η κινόα περιέχει, ακόμη, ένα εκτεταμένο σύνολο αντι-φλεγμονωδών φυτοθρεπτικών συστατικών. Αυτός ο μοναδικός συνδυασμός των αντι-φλεγμονωδών παραγόντων στην κινόα μπορεί να είναι το κλειδί για την κατανόηση των προκαταρκτικών μελετών σε ζώα που δείχνουν ελάττωμένο κίνδυνο προβλημάτων που σχετίζονται με φλεγμονή (συμπεριλαμβανομένης της παχυσαρκίας), όταν τα ζώα τρέφονται με κινόα σε καθημερινή βάση. Μεταξύ των αντι-φλεγμονωδών φυτοθρεπτικών συστατικών της κινόα περιλαμβάνονται: πολυσακχαρίτες, όπως αραβινάνες και ραμνογαλακτουρονάνες, υδροξυκιναμικό και υδροξυβενζοϊκό οξύ, τα φλαβονοειδή κουερσετίνη και καμπεφερόλη, καθώς και σαπωνίνες. Τέλος, οι μικρές ποσότητες ωμέγα-3 λιπαρών οξέων, που περιέχει η κινόα, συνεισφέρουν στην αντιφλεγμονώδη της δράση.

Ιδανική τροφή για αστροναύτες: Λόγω όλων των χαρακτηριστικών που περιγράφηκαν, η κινόα εξετάζεται ως μια πιθανή καλλιέργεια για το Ελεγχόμενο Σύστημα Οικολογικής Υποστήριξης Ζωής της NASA για μακράς διάρκειας επανδρωμένες διαστημικές πτήσεις.

Συνυπολογίζοντας το θρεπτικό περιεχόμενο της κινόα, θα πρέπει να τονιστεί ότι όλη η ποικιλότητα των διατροφικών ωφελειών της κινόα της δίνουν υψηλή θέση μεταξύ των τροφών που σχετίζονται με καρπούς.

 

Απόσπασμα από δημοσίευση στο περιοδικό Vita, με την επιστημονική συνεργασία του Δρ. Λάμπρου Μελίστα.

Μοιραστείτε